استخدام



شاید خیلی بخت یار بوده ام که تقریبا هرگز دنبال کار نگشتم بلکه همیشه کار گشته و مرا پیدا کرده ! 
با اینکه اولین بار در ١٧ سالگی شاغل شدن را تجربه کردم ولی به جرات بگویم همیشه خوش شانس بوده ام در این  باره ... درست است که منصب دولتی نداشته ام و در بخش خصوصی فعالیت کرده ام ولی هرگز هم در محلی کار نکرده ام که از من توقع " روابط عمومی بالا " به آن معنی که خودتان میدانید داشته باشند ...

به تازگی دوست بسیار عزیزی تماس گرفت و با ابراز ناراحتی از اینکه شغلش را از دست داده،  میپرسید میتوانم جایی سفارشش را بکنم ؟
از آنجاییکه متنفرم کسی را ناامید ببینم قول دادم تمام تلاشم را بکنم . ( حالا چطوری میخواهم از اینجا برایش کاری در تهران یا کرج پیدا کنم که با تحصیلات دیپلم و مدرک مربی گری کودک و سابقه ی غیرمکتوبش همخوانی داشته باشد ، نمیدانم ) 
این شد که تصمیم گرفتم اینترنتی در بازار کار جستجویی بکنم ... راستش را بگویم از نتیجه وحشت کردم !
وقتی میزان تفاوت فاحش استخدام بین خانمها و آقایان را دیدم که از قضا این بار وزنه به نفع بانوان سنگین است ، هراسم بیشتر شد . پر مسلم بود اختلاف از این روست که کارفرما محاسبه کرده میتوان با حداقل حقوق و دستمزد ، ساعات بیشتری از آنها کار بکشد و خیلی دلایل دیگر از جمله اعتراض کمتر  ...
جمله ای که حتی خواندنش حالم را منقلب میکرد تقریبا در اکثر آگهی های کار تکرار میشد :

به خانمی با ظاهر آراسته ، روابط عمومی بالا و انعطاف پذیر ....... نیازمندیم .

هر کاری میکردم تصویر ذهنی زنی با چهره ی بزک شده که در مقابل لطیفه های نامتعارف همکاران مرد سرخ و سفید نشود و وقتی دستش روی موس است رئیس به بهانه راست کلیک دستش را روی دست او قرار ندهد، از ابر بالای سرم کنار نمیرفت ...
انعطاف پذیری یعنی چی اینجا ؟ روابط عمومی خوب به معنی جواب گویی و پیگیری کار مراجعین است یا لوندی و فتانی و هره و کره و قلیان چاق کردن در شرکت و برآورده کردن خواسته های کارفرما و اعوان و انصارش و خیلی چیزهای دیگر که شما نسل جوان بهتر از من میدانید و شاید لمسش کرده  یا شنیده اید ...

چه کاری میتوانستم برایش پیدا کنم آنهم وقتی در ابتدای میانسالی ست ؟ وقتی اینهمه دختر جوان و فعال و تحصیلکرده بیکارند ؟ 
 احساس ناکارآمدی کردم ... ولی راستش را بگویم اعتراف میکنم ، خداوند را از بابت شانسی که داشته ام شکر کردم ... خدایا ازت ممنونم که هرگز مرا در این موقعیت دشوار قرار ندادی ... لطفا از اینجا به بعد زندگی نیز بر من رحم کن ، همانطور که به زنان سرزمینم و تمامی زنان جهان و از آن بیشتر انسانها ، که شایسته ی کرامتند حقوقی برابر و در حد و اندازه ی شانشان عطا میکنی ... آمین
نظرات 11 + ارسال نظر
shadmane شنبه 28 شهریور 1394 ساعت 11:01 ق.ظ

اگر به بازار کار اشنا باشیم. کاری متناسب توانایی خود پیدا میکنیم. اما معمولا در جای اشتباهی دنبال شغل مورد نظر خود می گردیم

متاسفانه همینطوره ... یه عالمه سر بی کلاه داریم و یه عالمه هم کلاه بی سر ...

Nila چهارشنبه 25 شهریور 1394 ساعت 12:38 ب.ظ http://23969.blogfa.com

چقدر تلخ بانو :(

مریم سه‌شنبه 24 شهریور 1394 ساعت 02:26 ب.ظ http://40years.blogsky.com

نامردن خداییش ، نامردن که از اختلاف جنس و لطافت و از طرفی احتیاج یک زن نهایت سوء استفاده رو می کنن . به نظر من موندن خانوم هایی که نیاز ندارن تو خونه خیلی بهتره تا در معرض همچین پست صفت هایی قرار گرفتن !

همطاف یلنیز سه‌شنبه 24 شهریور 1394 ساعت 02:04 ب.ظ http://rahi-2bare.blogsky.com/

سلام سلام
.
آمین یا رب العالمین

Rima سه‌شنبه 24 شهریور 1394 ساعت 02:02 ب.ظ http://dailytalk.blog.ir

انشالله که همیشه همینطور باشه براتون
اتفاقا منم امروز در مورد همچین چیزی نوشتم
واقعا اوضاع کار عجیب غریبه

فاطمه سه‌شنبه 24 شهریور 1394 ساعت 01:57 ب.ظ

فکر میکنم به همین دلیله که همسرم با کار من در بیرون از منزل مخالفه و میگه تو که هنرمندی و میتونی توی خونه کار کنی چرا میخوای وارد جامعه بشی که معلوم نیست چی در انتظارته.من الان توی خونه میتون با روزی 4یا 5 ساعت کار حقوق یک کارمند معمولی رو داشته باشم. در حالی که یک مدت توی دانشگاه کار میکردم حقوقی بهم میدادند که خرج رفت و آمدم هم نمیشد.

پــونــه سه‌شنبه 24 شهریور 1394 ساعت 01:31 ب.ظ http://veblagane.blogsky.com

عزیزم این موقعیت الان منه
یکیش محیطش خوبه مسیرش دوره
یکیش مسیرش نزدیکه محیطش خوب نیس
یکیش اندازه .... ازت کار میکشن ولی حقوقش
و....
کار پیدا کردن از سختترین کارا شده

فریبا سه‌شنبه 24 شهریور 1394 ساعت 11:03 ق.ظ

سلام بر بانوی مهر و عشق
با عرض ادب و آرزوی سلامتی برای شما و خانواده محترم من هم خدا رو هر روز شاکرم که در محیطی کار میکنم که از شروع تا الان مجبور به روابط عمومی بالا !!! نبوده ام اما شاهد آن هستم که همکاران خانمم با داشتن این خصوصیات یکی یکی و بلکه چند تا چند تا پله های ترقی رو طی کردن!! البته که محیطهای کاری هم وجود دارند که از ابتدا شرط استخدام را بر اساس همان هایی میگذارن که شما فرمودین و چقدر سخته اگر کسی بخاطر شرایطش بخواد تن بده به این هنر!!! ...... خوب البته محیط کاری که من هستم گرچه محیط دولتی و به ظاهر سالمی هست اما در طی سالیان خدمتم بارها شاهد این بودم که اگر سر سوزنی انعطاف نشون بدی یا بخوای جنسیتت رو وسط بگذاری خیلی راحت تر کار میکنی و ارتقا هم همچنین، خوب طبیعیه که تو این سالها ترجیح دادم خودم باشم و باورم تا گوشه چشمی داشته باشم به این قبیل پیشرفتهای شغلی!!!! آرزوی منم اینه که محیط کار برای خانمهای این مرز و بوم اونقدر سالم باشه که واقعا کسی بخاطر نیاز مالی مجبور نباشه بجای استفاده از توانائیهای علمی و تخصصی از فیزیک و جنسیتش بهره ببره.... الهی آمین

سحرالف سه‌شنبه 24 شهریور 1394 ساعت 09:10 ق.ظ

آمن

سهیلا سه‌شنبه 24 شهریور 1394 ساعت 07:35 ق.ظ http://nanehadi.blogsky.com/

آمین. متاسفانه

عمو سه‌شنبه 24 شهریور 1394 ساعت 06:12 ق.ظ http://Mrmustache.blogsky.com

آمین

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.